Steun ons en help Nederland vooruit

Ochtendsessies: denken

Doceren of doseren?

Dat is de centrale vraag van deze sessie, die zal worden geleid door Jan van de Ven. Als leerkracht in het primair onderwijs en manusje-van-alles binnen PO in actie is hij ervan overtuigd dat het ene (doceren) niet zonder het andere (doseren) kan. Wat betekent dit precies? Allereerst gaat het om het doseren van de vele eisen die van bovenaf aan leerkrachten worden opgelegd; de roep om erkenning van de professionele autonomie van de leerkracht. Daarnaast gaat het om het doseren van de hoge werkdruk die wordt veroorzaakt door het toenemende lerarentekort; een grote maatschappelijke uitdaging voor de komende jaren. Hoe zorgen we ervoor dat we een minimale basiskwaliteit kunnen garanderen aan ieder kind, zodat leerkrachten met de juiste dosering weer aan doceren toekomen? En wat kunnen leerkrachten hierin gezamenlijk betekenen?

Regionale samenwerking in de food sector: Food Innovation Academy

De Food Innovation Academy is een samenwerkingsverband in de regio Rijnmond tussen levensmiddelenbedrijven, Lentiz (MBO) en InHolland (HBO). Deze unieke samenwerking biedt o.a. MBO- en HBO-opleidingen, lessen door vakspecialisten, en passende stages door bedrijven. Doordat de opleidingen in samenwerking met de aangesloten bedrijven zijn ontwikkeld, worden studenten beter opgeleid voor banen in de food sector. Samen met Bert van Nieuwenhuizen, D66 wethouder in Vlaardingen, zal Arry Verhage, directeur van het sociaal fonds van de levensmiddelenindustrie en landelijk projectleider van de Human Capital Agenda Food & Feed, meer hierover vertellen. Een van zijn taken is het aanjagen en faciliteren van regionale samenwerkingsverbanden zoals de Food Innovation Academy. Voor meer informatie, bekijk de website: https://www.rotterdamfoodcluster.com/2017/12/13/food-innovation-academy-creeert-carriereperspectief-binnen-foodsector/

Een sociaal-liberale visie op burgerschapsonderwijs

Daniël Boomsma (wetenschappelijk medewerker bij de Mr. Hans van Mierlo Stichting) en Anne-Lotte Masson (programmamanager voortgezet onderwijs bij de Stichting C3) zijn co-auteurs van een essay over burgerschap. In deze sessie zullen zij dit essay bespreken, waarbij specifiek zal worden ingegaan op burgerschapsonderwijs. Enkele centrale vragen zijn: wat is de rol van burgerschap in het onderwijs, en hoe draagt de school hieraan bij? In gesprek met de deelnemers zullen de uitgangspunten voor burgerschapsonderwijs worden aangescherpt en praktisch toepasbaar worden gemaakt voor het onderwijs.

Data-analytics in het onderwijs

Binnen het jonge bedrijf Leeruniek houden mensen uit de wetenschap, onderwijspraktijk en techniek zich bezig met het ontwikkelen van technologie om leerlingen, docenten en schoolleiders in hun kracht te zetten, en zo het onderwijs te verbeteren. Zo heeft Leeruniek een analytics-dashboard ontwikkeld dat al door duizenden leraren op honderden basisscholen gebruikt wordt. In deze sessie vertelt Jelte de Jongh, oprichter en directeur van Leeruniek, over de kansen en uitdagingen van data-analytics in het onderwijs. Dit aan de hand van een voorbeeld van een school in Rotterdam, die analytics heeft gebruikt om meer inzicht te krijgen in de (cognitieve en sociaal-emotionele) ontwikkeling van individuele leerlingen, in onderwijsbehoeften van een groep, en in de strategische focuspunten van de school, om op basis hiervan als school verder te handelen.

Innovatieve samenwerking stad en kennisinstellingen

Wat kan er in een stad gebeuren als gemeenten en kennisinstellingen met elkaar worden verbonden? Rowinda Appelman, kwartiermaker van de City Deal Kennis Maken, zal hierover met de deelnemers in gesprek gaan. In deze sessie komen voorbeelden aan bod van gemeenten die nét iets verder durven te dromen, en studenten en docenten verbinden aan grote sociale problemen in de stad.

Onderzoek in het MBO

Veel docenten met een masteropleiding en onderwijskundigen in het MBO geven niet alleen onderwijs, maar voeren ook onderzoek uit. Het onderzoek is vaak gericht op aspecten om de kwaliteit van het MBO-onderwijs bevorderen en de leerprocessen van MBO-studenten optimaliseren, aan de hand van een praktijkgerichte en innovatieve onderzoeksmethodologie. Voor deze sessie worden de winnaars van de MBO-onderzoeksaward 2017 uitgenodigd om de resultaten van hun onderzoeken te presenteren, en met de deelnemers van gedachten te wisselen over de verdere toepassingsmogelijkheden van deze onderzoeken. Miriam Cents doet een promotieonderzoek naar het bevorderen van de motivatie van studenten in de klas vanuit het perspectief van studenten, docenten en hun interactie. Christel Kranenburg heeft onderzoek verricht naar loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB), met specifiek de loopbaancompetentie werkexploratie, binnen een BOL-opleiding. Dit onderzoek heeft o.a. doorgewerkt in een kenniskring LOB en loopbaangerichte intake samen met lokale werkgevers binnen de praktijkroute BOL-Dienstverlening. Diana Hospers heeft onderzoek verricht naar de rol van de aanwezigheid van etnische diversiteit in docententeams in de interpersoonlijke leraar-leerling relatie.

Laatst gewijzigd op 22 januari 2018